De decembermaand is officieel begonnen. De donkerste weken van het jaar worden opgevangen door lichtjes, kaarsen en een collectieve drang om alles warm, gezellig en feestelijk te maken. Maar nog voordat we onze eerste kruidnoot hebben geproefd, moesten we alweer een andere hindernis nemen: Black Friday. We zijn het koopfestijn net te boven of de volgende golf dient zich al aan, want in december is er geen ontsnappen meer aan: Sinterklaas, kerst en oud en nieuw volgen elkaar in hoog tempo op en de ene aanbieding jaagt de volgende op, vaak sneller dan je mailbox kan bijhouden. Achter die stortvloed aan acties en campagnes schuilt een wereld voor wie deze periode juist de drukste van het jaar is. Q4 is de grand finale voor marketeers, mediaprofessionals, communicatiemensen, contentmakers en iedereen die zich bezighoudt met het bouwen en verkopen van ideeën. Het is de tijd waarin strategieën tot leven komen, campagnes pieken en deadlines harder tikken dan ooit. Alles moet nog even snel gelanceerd worden, want de concurrent kan zomaar met een betere actie, een creatiever concept of een slimmere promotie komen. December is de arena waarin merken strijden om aandacht, zichtbaarheid en het laatste beetje budget dat consumenten nog overhebben na de zoveelste kortingscode. En laten we eerlijk zijn: de eindejaarsuitkering is vaak al uitgegeven voordat zij op de rekening staat. Iemand die met deze tijd van het jaar uitstekend uit de voeten kan, is Myrthe Defaux (25) uit Margraten. Sinds september is ze werkzaam als social advertising specialist en één ding staat vast: de laatste maanden van het jaar zijn knettergek. “Dat kun je wel zeggen, haha. Q4 is heel hectisch met Black Friday, Sinterklaas en kerst. Iedereen vindt blijkbaar toch nog wat budget om iets leuks te kopen aan het eind van het jaar, dus daarop inspelen met tests of extra campagnes geeft me veel energie.” Dat maakt ons meteen benieuwd hoe een gemiddelde dag voor Myrthe eruitziet. “Dat verschilt eigenlijk per dag, haha. In deze tijd van het jaar zijn het veel ‘spoedjes’, dingen die meteen aangepast moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerde landingspagina die gekoppeld is aan een campagne. Over het algemeen kijk ik dagelijks of de campagnes voor mijn klanten goed lopen en wat we kunnen optimaliseren. Tussendoor heb ik verschillende meetings, want in december zitten we niet stil, haha!” Voor ze aan deze baan begon, woonde Myrthe in Dublin. “Klopt, haha! Na mijn bachelor International Communications and Management in Eindhoven hebben mijn docenten me eigenlijk overtuigd dat ik me moest inschrijven voor een master. Dat heb ik toen heel last minute gedaan. Ik wilde eigenlijk naar Schotland of Engeland, maar door de Brexit was dat ontzettend duur geworden. Gelukkig werd ik nog aangenomen in Dublin en zo volgde ik mijn eenjarige master in het buitenland. Daarna heb ik er nog een jaar gewerkt, maar ik merkte al snel dat de kansen en doorgroeimogelijkheden daar best beperkt waren. Dat heeft me uiteindelijk doen besluiten terug te keren naar de Brainport.” Naast haar werk is Myrthe een echt gezelschapsdier en mede daardoor is de feestmaand voor haar een van de bijzonderste van het jaar. “Het voelt altijd een beetje alsof de tijd stilstaat tijdens de feestdagen en dat vind ik wel fijn. Even rust en gezelligheid met vrienden en familie, in het nu zijn en samen iets moois vieren. Ik kijk echt uit naar de quality time die eraan zit te komen, haha.” Wat ze de komende jaren graag wil doen? “Dan kies ik toch echt voor het reizen naar de plekken waar mijn vrienden vandaan komen of zijn opgegroeid. Tijdens mijn studie heb ik vrienden van over de hele wereld gemaakt en om samen naar hun plekje te reizen om hun cultuur nog beter te leren kennen lijkt me echt heel leuk.” Een aantal landen heeft ze al kunnen afstrepen. “Gelukkig wel, haha. Zo ben ik al eens naar Servië geweest waar mijn beste vriendin vandaan komt, maar ik heb nog een aantal landen te gaan, zoals China, India en Zuid-Korea.” Veel tijd om de Black Friday deals op vliegtickets in de gaten te houden had ze in ieder geval niet. “Maar dan hebben we in 2026 tenminste ook nog mooie en gezellige dingen om naar uit te kijken.”

- Advertentie -
Vorig artikelOp maandagmiddag 15 december in ontmoetingsruimte Protestantse Kerk: Alzheimer Café Vaals organiseert bijeenkomst ‘Praten met elkaar in kerstsfeer’
Volgend artikelNa 20 edities in zwart-wit: Wiezer deurch de tsiet nr. 21, nu in kleur !

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in