De provincie Limburg heeft voor de vierde keer een Europese subsidie ontvangen voor de verduurzaming van haar binnenhavens, als onderdeel van het Rhombus-project. Ditmaal profiteren de havens van Stein en Maastricht, die gezamenlijk € 24 miljoen ontvangen. Eerdere subsidies werden toegekend aan de havens in Roermond, Venlo, Lanaken, Heijen en Tilburg.

Gedeputeerde Mobiliteit, Jasper Kuntzelaers, benadrukt het belang van deze subsidie: “De verduurzaming van onze binnenhavens is cruciaal voor het milieuvriendelijker maken van de transportsector in Limburg. Dit project versterkt onze positie als koploper in milieuvriendelijk transport, wat zowel het milieu als de leefbaarheid in de regio ten goede komt.”

Uit onderzoek blijkt dat binnenvaart per tonkilometer aanzienlijk minder CO2-uitstoot genereert dan wegtransport, waarbij een schip op de Maas evenveel lading kan vervoeren als 120 vrachtwagens. Dit vermindert de druk op de wegen en verbetert de luchtkwaliteit.

In de haven van Stein wordt de subsidie ingezet voor de ontwikkeling naar een CO2-neutrale en circulaire Chemelot-site, met onder andere een overdekte overslag voor grondstoffen en een multimodale corridor. In Maastricht wordt de Beatrixhaven uitgebreid met een nieuwe kade voor bouwmaterialen en een containerterminal, waardoor de logistiek duurzamer en efficiënter wordt.

Binnen het Rhombus-vaarwegennetwerk werken de binnenhavens intensief samen, wat leidt tot bundeling van ladingen en verhoogde vervoersefficiëntie. Deze subsidie stelt Limburg in staat om haar binnenhavens verder te ontwikkelen tot moderne, duurzame logistieke knooppunten, wat niet alleen milieuwinst oplevert, maar ook bijdraagt aan economische groei en nieuwe werkgelegenheid in de regio.

- Advertentie -
Vorig artikelMAP-A-WAY, een nieuw festival in Vaals
Volgend artikelTour de France Femmes brengt Sportieve Zomer naar Limburg

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in