In een opmerkelijke digitale herleving van de verdwenen tramlijn tussen Maastricht en Vaals, biedt bouwer Bert Beckers nu de mogelijkheid om het historische traject virtueel te ervaren. Beckers, opgegroeid in Maastricht, heeft met behulp van moderne digitale technologieën het iconische spoor weer tot leven gebracht.
De ooit mislukte tramlijn, die in 1938 werd stopgezet vanwege hoge kosten en de opkomst van autobussen, is nu digitaal gereconstrueerd door de 71-jarige Beckers. Zijn passie voor het spoor is geen toeval, aangezien beide grootvaders en zijn vader bij het spoor werkten. Na zijn pensionering begon Beckers met het digitaal bouwen van spoorlijnen en heeft nu het historische traject van Vaals naar Maastricht nieuw leven ingeblazen.
Beckers, die vijf jaar ervaring heeft in het bouwen van digitale spoorlijnen, beschrijft zijn uitdaging om de tramlijn tot in detail na te bootsen, ondanks het ontbreken van fysieke rails. Met behulp van kaarten, foto’s en reconstructies heeft hij de virtuele tramlijn nieuw leven ingeblazen, waarbij hij zelfs nieuwe gebouwen langs de route heeft toegevoegd voor herkenbaarheid.
Hoewel Beckers bekend staat als ‘Bert Train’ op online fora, ontkent hij verslaafd te zijn aan zijn bouwproject. Hij benadrukt dat hij slechts twee uur per avond aan zijn digitale creatie besteedt en overdag actief is met andere bezigheden. Desondanks heeft zijn werk al veel positieve reacties ontvangen, met duizenden kijkers die zijn virtuele tramrit op YouTube hebben bekeken.
Met zijn oog op de toekomst overweegt Beckers om nog meer historische treinroutes digitaal te bouwen, waaronder mogelijke trajecten zoals Sittard-Heerlen, Vetschau-Aken, of Maastricht-Luik. Zijn flexibele aanpak en interesse in verschillende aspecten van het bouwproces geven aan dat Bert Beckers nog lang niet klaar is met zijn digitale spooravonturen.