Ouderen vanaf 70 jaar zonder Omnibuzz pas worden gratis vervoerd naar de locatie waar ze gevaccineerd worden tegen corona. Dat hebben de 30 deelnemende gemeenten aan de GR Omnibuzz vanmiddag besloten. Dit gratis vervoer geldt bij de eerste en de tweede vaccinatie (indien van toepassing). Het Rijk stelt zich in haar vaccinatiecampagne op het standpunt dat ouderen die geen Wmo-vervoersindicatie hebben, zelf het vervoer moeten regelen.
Omdat dit de gemeenten voor een aantal dilemma’s plaatst, hebben zij een ander besluit genomen. Bovendien hebben zij minister De Jonge in een brief gevraagd ook de ouderen die geen Wmo-vervoersindicatie hebben gratis Omnibuzz vervoer ter beschikking te stellen. Voor de klanten van Omnibuzz is het vervoer naar de vaccinatielocatie sowieso gratis.
Hoe werkt het?
Als u de oproep voor de COVID-19 vaccinatie krijgt, staat in deze oproep wanneer u een afspraak kunt maken. Als u met de GGD belt om de afspraak te maken, krijgt u ook de vraag op welke manier u naar de priklocatie reist. Als u met Omnibuzz naar de vaccinatielocatie reist, moet u dit vermelden. Zij houden dan hiermee rekening bij het inplannen. Daarna kunt u uw rit boeken bij Omnibuzz. Maak hiervoor een afspraak via ons callcenter, telefoonnummer 0900 – 0699, via e-mail: ritreservering@omnibuzz.nl, via de website: https://www.omnibuzz.nl/men-rit-reserveren of via ons klantportaal.
De chauffeur blijft op u wachten bij de locatie. U gaat dus met dezelfde chauffeur terug. Wij vragen u dringend om de richtlijnen en adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) op te volgen. Heeft u symptomen van het coronavirus, blijf dan thuis en reis niet.
Als u met Omnibuzz reist, gelden ook onderstaande regels:
- U draagt een chirurgisch mondkapje of medisch mondkapje.
- De chauffeur voert bij het instappen een gezondheidscheck uit.
- De chauffeur wijst u aan waar u moet gaan zitten.
Belang van vaccinatie
“Het is belangrijk dat zoveel mogelijk ouderen zich laten vaccineren. Met het schrappen van de eigen bijdrage voor de ritten van en naar de vaccinatielocatie maken de gemeenten het ouderen vanaf 70 jaar zo aantrekkelijk mogelijk om zich te laten inenten”, zegt wethouder Marianne Smitsmans, voorzitter van het algemeen bestuur Omnibuzz.
In de brief aan minister De Jonge stellen de gemeenten zich op het standpunt dat niet alleen de ouderen met een Wmo-vervoersindicatie gratis gebruik kunnen maken van het vervoer naar de vaccinatielocatie, maar ook ouderen die deze indicatie niet hebben. Zij spreken hun zorgen uit dat ouderen zonder Wmo-vervoersindicatie, die ondersteuning bij vervoer naar vaccinatiepunten nodig hebben, de weg naar vrijwilligersinitiatieven niet kunnen vinden en dus mogelijk afzien van vaccinatie. Bovendien betwijfelen de gemeenten of er voldoende vrijwilligersinitiatieven zijn om deze vraagt op te kunnen vangen.
“Op die manier maken wij het samen mogelijk dat zo veel mogelijk oudere burgers een vaccinatieafspraak maken en dat ze daarbij gelijk behandeld worden.” Tevens benadrukken de gemeenten dat door de inzet van Wmo-vervoer zo veel mogelijk vervoer optimaal volgens COVID-19-maatregelen gereden wordt. Het Rijk heeft in de vaccinatiecampagne besloten dat thuiswonende ouderen zonder een Wmo-vervoersindicatie een beroep moeten doen op vrijwilligers(initiatieven- en organisaties) als zij in eigen kring geen vervoer kunnen regelen.
Veelgestelde vragen
Voor 70-plussers in Gulpen-Wittem die nog géén klant zijn van Omnibuzz en een rit willen reserveren:
1. Word ik direct vervoerd naar de vaccinatielocatie?
Ja, tenzij er iemand in uw buurt is die rond hetzelfde tijdstip een rit heeft gereserveerd. Dan kan dit gecombineerd worden.
2. Wat is de wachttijd bij de locatie?
Dat ligt aan de drukte. De gemiddelde wachttijd is tussen de 30 en 40 minuten.
3. Hoe lang moet ik van tevoren reserveren?
Als u het tijdstip van de GGD heeft ontvangen, dan kunt u bellen met Omnibuzz om een rit te reserveren (tot minimaal 1 dag van tevoren).
4. Op welke tijden kan ik bellen om een rit te reserveren?
Onze telefoonnisten voor het reserveren van een rit zijn zeven dagen per week bereikbaar van 07.00 – 22.00 uur.
5. Wat moeten ik doen als ik geen Omnibuzz pasje heb?
U kunt uw rit alleen telefonisch reserveren via het telefoonnummer 0900-0699.
6. Kan ik als ik geen Omnibuzz pasje heb ook digitaal een rit reserveren?
Nee, als u geen pasje heeft kunt u alleen uw rit telefonisch reserveren via het telefoonnummer 0900-0699.
7. Kan de chauffeur mij helpen met in- en uitstappen?
Daar waar ondersteuning van de chauffeur nodig is, kan hij helpen met in- en uitstappen en het omdoen van de gordel. Als u dit zelf kunt, dan doet u het zelf.
8. Wacht de chauffeur op mij?
Ja
9. Welke regels gelden als de mensen met Omnibuzz reizen?
- U draagt een chirurgisch mondkapje of medisch mondkapje.
- De chauffeur voert bij het instappen een gezondheidscheck uit.
- De chauffeur wijst u aan waar u moet gaan zitten.
10. Krijg ik een gezondheidscheck? Zo ja, wanneer?
U krijgt een gezondheidscheck bij het boeken van de rit en als u instapt.
11. Wat moet ik doen als ik klachten heb en op die dag voor de vaccinatie moet gaan?
Wij vragen u om de richtlijnen en adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) op te volgen. Heeft u symptomen van het coronavirus, blijf dan thuis en reis niet. U annuleert dan de rit bij ons via het telefoonnummer: 0900-0699 en bij de GGD.