Algemeen directeur Peter Peters laat zijn licht schijnen over: Plus Kleinen Gulpen in coronatijd

De dagelijkse PLUS Kleinen bedrijfsvoering in Gulpen berust nu al 14 jaar bij echtgenote Fabienne Peters-Kleijnen, en sedert 12 jaar samen met haar ook bij haar man Peter Peters (40). Deze laatste maakt daar geen probleem van: “We vormen samen de directie, mijn officiële titel is ‘algemeen directeur’, mer maak d’r mer get va, dat is nit zoe sjpannend…’ Wel stelt hij het op prijs dat in het verhaal ook hun beider dochter Zoë en zoon Luca genoemd worden, die beiden van hem wegens schoolvrij momenteel thuisonderwijs genieten. En ook het feit dat schoonbroer Cyril en schoonzus Lianne bij PLUS Kleijnen in Margraten de leiding vormen. Kortom één groot team en familiebedrijf. Het telefonisch vragen-halfuurtje kan beginnen.

Wanneer is corona bij de Plus Gulpen een aandachtspunt geworden?
“Dat is eigenlijk bij ons in Gulpen al begonnen toen er in de wereld al wat paniek over corona uitbrak. En het is pas echt serieus geworden, toen in maart de Nederlandse overheid maatregelen ging treffen door o.a. de scholen te sluiten en andere regels begon te adviseren en op te leggen. Toen begon het grote spel.”

Dat was bij uw Plus aanleiding tot een grote serieuze corona-operatie?
Peter Peters: “Toen duidelijk werd, dat er in het Nederlandse ‘get loos’ was, zijn we in eerste instantie gaan bekijken hoe we zo goed en veilig mogelijk ons personeel, met name de caissières, zouden kunnen beschermen. De mensen, die in mijn beleving zich het eerste in de vuurlinie bevonden, waren de caissières. Omdat bij hen het meest directe klantencontact plaatsvindt, en je weet niet wie niet en wie wel eventueel besmet is… En wie een hoestje of een verkoudheid onder de leden heeft, wat een probleem kan vormen. In een interne operatie hebben we er direct zelf voor gezorgd, dat onze caissières heel snel door een aantal plexiglasplaten afgeschermd gingen worden. PLUS retail op het hoofdkantoor gaf aan ook einde van de week met maatregelen aan de slag te gaan. Dat was voor mij te laat, want wij hadden alles al ’s maandags geregeld. Naderhand is PLUS retail met mooiere plexiglasplaten gekomen, waarbij we onze eigen glasplaten hebben gerecycled om hen in een soort aquariumhokje te plaatsen.“

Run op wc-papier endesinfectie-materiaal?
“Van aanvang af was duidelijk dat er een enorme run op wc-papier en desinfectie-middelen, ook voor schoonmaak e.d., zou losbarsten.
Met als gevolg dat die materialen vrijwel meteen niet meer beschikbaar kwamen… Via allerlei kanalen hebben we wel nog wat materialen kun- nen vrijmaken, waarmee we spaarzaam moesten omspringen. Maar de pieken bleven bestaan. Uiteindelijk is ook dit tot rust gekomen. Het ham- stergedrag hier heeft zich ook vertaald naar hamstergedrag bij de leveranciers, de groothandel.”

Anderhalve meter afstand
Peters vervolgt: “Niet lang daarna werd de overheidsmaatregel van 1,5 meter afstand houden een gebod. Op de winkelvloer hebben we toen met alle beschikbare tape van Hubo Margraten, elektrotape en afzetlinten de vloer proberen in te delen om minimaal 2 m ruimte te pakken (5 tegels is 2 m), we hebben bij de kassa’s de looprichting aangeduid, daar ook inpakvakken gemaakt om mensen afstand van elkaar te laten behouden. In de winkel is dit moeilijker, omdat de gangpaden daarvoor niet breed genoeg zijn… Afstand houden is mogelijk, alleen het geduld om dat op te brengen en de zelfbeheersing om niet te passeren, vormt soms bij sommigen ’n probleem. Een vervelende bijkomstigheid kan ook het zich opdringen en over inpakkers heen reiken zijn om een product te bemachtigen. Omdat niet iedereen die 1,5 m respecteert, heeft PLUS mooie gele vakjes gepresenteerd met de tekst: ’Houd 1,5 m afstand en bedankt voor uw medewerking!’ En nu hebben zij ook het recht die 1,5 m afstand op te eisen.” Toch maakt algemeen directeur Peters de klanten / consumenten uit Gulpen en omgeving, die al heel snel respectvol naar de medewerkers reageerden, een groot compliment. Tot nu toe hebben er zich geen noemenswaardige incidenten voorgedaan, gelukkig.

Winkel alleen betreden:
En er geen gezinsuitje van maken
Soms is een beetje uitleg noodzakelijk: “Zeker toen bekend werd dat de maatregelen verlengd gingen worden en na het paniekerig hamstergedrag hebben we een portier voor de deur gezet. Aanvankelijk is er wel enige discussie geweest over de huisregel ‘winkel alleen betreden, geen gezinsuitje ervan maken (uitzondering: in gezelschap van een of meer kleine kinderen, die je niet alleen in de auto kunt achterlaten…). Maar daarna werd ook deze huisregel als logisch geaccepteerd.”

Hoeveel extra personeelsleden moeten er door coronamaatregelen worden ingezet?
Peter Peters: “De eerste paar dagen hebben we een behoorlijke aanslag moeten plegen op onze medewerkers om alles goed te doen reilen en zeilen. Waaronder één beveiligingsbeambte, een omgeturnde ervaren horecaman tot gastheer en er zijn fulltime mensen gekomen, die handvaten en winkelwagens hygiënisch schoonmaken… In totaal 7 à 8 personen extra, die elkaar afwisselen en hier en daar inspringen om elkaar op te kunnen vangen.”

Is er ook een andere looprichting gecreëerd?
“Daar is een poging toe ondernomen, maar dat is in de praktijk eigenlijk niet uit te voeren, omdat de klant zijn eigen bekende routering aanhoudt. Sturing in dezen is ondoenlijk, anders zou je bij iedere gang 2 medewerkers moeten positioneren.”

Andere openingstijden
Normaal zijn we tijdens de coronaperiode van maandag t/m vrijdag van 07.00 uur ’s morgens tot 9.00 ’s avonds (21.00 uur) geopend, op zaterdag van 08.00 tot 20.00 uur, en op zondag van 09.00 tot 18.00 uur geopend.

Waarom vanwege veiligheid minder winkelwagentjes dan toegestaan?
De heer Peters: “PLUS retail verstrekt aan ons om de 2 dagen een corona gerelateerde update, waarin de actuele RIVM- en overheidsmaatregelen nog eens apart aangekaart worden. Die we dan meteen ook via het Intranet-systeem in de mailbox van ons personeel deponeren. Terugkoppeling gebeurt via een aparte nood-groepsapp, die voornamelijk regionaal is georiënteerd. We hebben ook wat PLUS Gulpen betreft, persoonlijke aanpassingen doorgevoerd. Conform RIVM-maatregelen mogen wij 120 mensen met een winkelwagen binnenlaten, maar zelf vinden we dit aantal veel te hoog en kunnen we die 1,5 m ook niet garanderen. We hebben dit teruggebracht tot maximaal 80 en dat creëert toch een stukje rust op de vloer. De consument, maar ook de medewerkers zijn ons lief: we kiezen daarom uit het beste van twee werelden! Dan blijven beiden terugkomen. Het Paasweekend is normaliter het drukste weekend van het jaar. Nu heb ik gesteld: ‘Ik hoop dat we dit jaar een rustig weekend beleven. Dat hebben we ook gekregen. De klant heeft van tevoren goed overwogen dat het druk zou worden, en heeft zijn / haar boodschappen door de week al op de rustiger momenten gehaald. Waardoor er geen opeenhoping heeft plaatsgevonden.”

Moet uw echtgenote en uzelf soms als psycholoog optreden als de corona-angst te groot wordt?
“Ik denk dat het eerst andersom is geweest: ik heb zelf de eerste 2 weken met redelijk sterke emoties, ook met een schuldgevoel rondgelopen. Mijn medewerkers vonden het een uitdaging alles in goede banen te kunnen leiden, terwijl ik ‘m soms thuis op de bank ‘geknepen’ heb. Natuurlijk proef je een gezonde spanning, maar door alle positieve maatregelen en het gebruiken van ons gezonde verstand, voelt iedereen zich op zijn of haar gemak.”

Heeft u het geluk dat er nog geen coronageval is geconstateerd?
Peter Peters: “Wij moeten afkloppen: we hebben nog geen bevestigde coronapatiënt gehad. We hebben wel medewerkers met een hoestje en een loopneus gehad, waarna ze op ons advies zijn thuisgebleven. Verder dan een griepje bleek er niets aan de hand, gelukkig.”

Veel complimenten
Peter Peters: “Zowel in de winkel alsook op Facebook hebben we heel veel complimenten gekregen over hoe we de zaken hebben aangepakt. We hebben alles, met foto’s en uitleg, op Facebook gecommuniceerd. Daar komt positieve feedback van klanten op retour. Uiteraard maakt deze of gene op- en aanmerkingen, waarmee we soms ons voordeel kunnen doen. Zo wilde een mevrouw, dat iedere pinautomaat na elk klantencontact gedesinfecteerd zou worden. Ja, daar is wat voor te zeggen. Maar op het moment, dat zelfs het ziekenhuis geen desinfectiemiddelen meer heeft, waar moeten wij het dan mee doen?!”

Wordt u ook door de gemeentelijke BOA’S gecontroleerd?
“In Gulpen heb ik de BOA’S met enige regelmaat ter observering en voor het maken van foto’s in onze winkel gezien, maar tot nu toe heb ik daarop nog geen enkele terugkoppeling gekregen. Zolang er geen negatieve feedback van de gemeente terugkomt, denk ik dat we goed bezig zijn.”

Kunt u door de coronavirus crisis betere verkoopresulaten melden?
“Ja en nee, ja in de eerste drie weken toen er flink gehamsterd werd met soms een buit van 50 pakken wc-papier. Maar nu is het weer terug naar de reguliere verkoop, nu de mensen opnieuw hun verstand terug hebben. Ik denk dat gans Gulpen de komende drie jaar geen wc-papier meer hoeft te kopen. We maken op dit moment een ongekend, onbekend tijdperk mee. Laten we hopen, dat alles snel ten goede keert en dat we spoedig in veilige haven zullen belanden, waar het leven genormaliseerd wordt.”

Vorig artikelFotoboek laat glorietijd van de Limburgse auto- en motorsport herleven
Volgend artikelMeer gevolgen coronavirus crisis voor Harmonie St. Agatha Eys

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here