Rob Beaumont (36), schoonzoon, zakenpartner en mede-eigenaar van Jef Abels Bikes aan de Rijksweg 113A in Gulpen blijkt te houden van een nuchter verhaal, zonder opgezwollen reclame-uitingen die in de praktijk-van-alledag nog wel eens blijken tegen te vallen. Hij is bereid na een korte terugblik op een kwart eeuw geleden vooral het heden én de toekomst van de bekende rijwiel- en E-bike zaak uit de doeken te doen.  

Foto: Jef Abels Bikes

Fietsenmaker die eigen zaak begon 

“Nu ongeveer 24 jaar geleden is Jef Abels (nu 60), vooral ook gesteund door zijn echtgenote Myriam, met de winkel begonnen. Het was in Margraten dat hij als fietsenmaker startte, waarna hij in Gulpen aan de Cobbejennegats een eigen zaak begon, waar hij de naam en faam van zijn winkel opbouwde. Daar bleef hij 22 jaar gevestigd. Drie jaar geleden heb ik me als schoonzoon bij hem gevoegd. Dat betekende voor Jef o.a. dat hij toekomst in zijn bedrijf bracht, en dus ook investeringen in zijn eigen bedrijf kon doen, die over zijn eigen pensioen reikten.”  

Dat vereist een verduidelijking: “Let wel: Jef is zeker nog niet van plan met pensioen te gaan. Wel proberen we het hem iets rustiger aan te laten doen. Zodat de druk op hem wat minder wordt, en de druk op de jongere generatie, die deze pressie wat beter kan verdragen, wat meer zal toenemen. Met dat extra personeel dat we hebben aangetrokken, kunnen we hem wat meer ontlasten. Zo hebben we in de verkoop ook een personeelslid gepositioneerd, die hem op dat terrein kan ontlasten. 

We zitten nu inmiddels 2,5 jaar aan de Rijksweg, vanaf maart 2018. De verhuizing heeft zich geloond, ze heeft duidelijk haar vruchten afgeworpen. Enerzijds is het er voor ons fijner om te werken, want er is veel meer plaats, maar je kunt ook veel meer mensen sneller helpen. Daardoor is het aantal klanten flink gestegen. Ook van hen krijgen we duidelijk meer positieve reacties.” 

Andere achtergrond 

Rob Beaumont schetst de ogenschijnlijke tegenstelling tussen de twee zakenpartners: “Van origine is Jef een fietsenmaker, en vandaaruit ondernemer geworden. Ik ben niet als fietsenmaker opgeleid, maar ben afkomstig uit een commerciële economische richting. We konden en kunnen heel goed met elkaar overweg, en we kenden elkaar al 10 jaar voordat ik die stap bij hem in het bedrijf zette om samen verder te gaan. Ik heb de laatste anderhalf jaar met Jef samen in de Cobbejennegats gewerkt. Vanaf dat moment zijn we wel actief aan de slag gegaan om te zoeken naar een pand, dat passend is bij de huidige tijd. Wat je veel in fietsenwinkels zag en vaak nog altijd ziet, is een zaak met een kleiner oppervlak met heel veel fietsen en e-bikes bij elkaar gestapeld. Begrijpelijk, want er zijn de laatste jaren heel veel fietsen erbij gekomen. 

Vroeger had je alleen maar een keuze uit 1, 3 of 5 versnellingen. Inmiddels zijn er natuurlijk e-bikes, stadsfietsen, racefietsen, mountainbikes, hybride fietsen en kinderfietsen in velerlei varianten, al of niet elektrisch aangedreven, erbij gekomen. En die winkels zijn niet meegegroeid. Dat was ook een beetje hetzelfde in onze oude zaak aan de Cobbejennegats in Gulpen. Die was klein, maar er stonden heel veel fietsen in.”  

Toekomstbestendig en voor het Heuvelland uitgerust 

Beaumont: “We zijn toen gaan onderzoeken wat toekomstbestendig is. We hadden op ons wenslijstje per se parkeerplaatsen, een nadrukkelijke vestiging aan de Rijksweg in Gulpen en we hadden veel vierkante meters nodig! Zo zijn we uiteindelijk op de plek terechtgekomen waar we nu zitten. Een locatie die voldoet aan al die opgesomde voorkeurswensen om alle mensen uit het Heuvelland alles te tonen wat met fietsen en E-bikes te maken heeft. We zijn nu gevestigd in het voormalige gebouw van de Aveve Boerenbond. 

Dat was een winkel met alleen maar rekken, en nu hebben we een zaak die is uitgerust twee magazijnen en voldoende verkoopoppervlak, met vier vaste werkplekken! (terwijl we er vroeger maar één hadden), dus dat is wel gigantisch toegenomen. Dat de zaken goed draaien, bewijst het feit, dat we qua personeelsleden van 1,5 naar 9 zijn gegroeid.  

Vroeger waren wij inderdaad aan de slag met slechts anderhalve monteur, en nu beschikken wij over vier fulltime specialisten, en we hebben nog twee krachten die ons ’s zaterdags bijstaan. Alleen maar om aan de vraag van onze klanten, waaronder ook veel toeristen, te kunnen voldoen.” 

Is het merkenaantal ook toegenomen? 

Rob: “Nee, dit is zowaar zelfs gedaald. We werken met de topmerken Specialized, Ridley, Gazelle en Koga. Ook met die topmerken denken we het volledige aanbod aan fietsen en E-bikes te kunnen coveren. Ook doen we aan verkoop van tweedehands fietsen en E-bikes. Kijk, daar waar mensen fietsen en E-bikes kopen, ruilen ze ook vaak hun oude exemplaren in. Die worden dan helemaal gecontroleerd en zo nodig gerepareerd, en dan weer verkocht. Deels met garantie.”   

Vooruitstrevend rijwiel- en E-bike concept  

Beaumont betoogt dat het doel en idee was het gehele Heuvelland te kunnen voorzien van E-bikes en alle mogelijke varianten fietsen, kortom een compleet aanbod voor iedereen. Want in deze regio wordt ongelooflijk veel gefietst. Daarom is door Jef en schoonzoon Rob een selectie gemaakt, waarvan zij denken dat deze geschikt zijn voor het Heuvelland.   

Rob draait er niet omheen: “Toegegeven: we zitten in een wat hoger segment, omdat we dan zeker zijn dat onze E-bikes en fietsen ook beantwoorden aan de strengere eisen, die voor het bedwingen van de heuvels die we hier rijk zijn, gesteld moeten worden. Daarom zijn onze kwaliteitswensen natuurlijk anders dan die van collega’s elders in de rest van Nederland. Dat betekent dat onze selectie E-bikes en fietsen anders is dan die voor de familie Doorsnee. Kijk je naar E-bikes, welk fenomeen heel erg hot is op dit moment, dan gaat het om een voldoende sterke motor, een voldoende sterke accu, en met name fatsoenlijke remmen! Du moment je over een zwaardere fiets of E-bike beschikt, dan moet je de berg fatsoenlijk op-, maar ook op een goede en veilige manier afkomen. En dat doet de selectie die wij gemaakt hebben.  

Wij verkopen geen fietsen, die niet geschikt zijn voor het Heuvelland! Dat maakt onze fietsen misschien wat duurder, maar ze voldoen wel volledig aan de eisen waarvoor onze klanten die hebben aangekocht. Dat is wel een heel belangrijke voorwaarde. We doen niets wat niet functioneert. Op die manier proberen we de mensen uit de regio zo goed mogelijk te voorzien van nieuwe fietsen en E-bikes, en die ook zo optimaal mogelijk in goede conditie te houden. Daarvoor zijn onze werkplekken van cruciaal belang.” 

Breed uitgewaaierde klantenkring  

Desgevraagd meldt Rob Beaumont, dat de meeste klanten afkomstig zijn uit de diverse Heuvellandgemeenten, zoals Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten, Vaals, Valkenburg, maar ook Simpelveld.  

Er zijn ingevoerde klanten uit Maastricht, Heerlen en Parkstad, die speciaal voor Abels’ specifieke topmerken en wensen uit het hogere seg- ment voor met name Specialized, maar ook wel Ridley en Koga van daarbuiten komen. Die tref je niet overal aan. Vandaar… 

Hoe staat het met de verkoop in deze voortdurende coronatijd?  

Beaumont: “In maart hebben we duidelijk een dip in de verkopen waargenomen, waaruit is gebleken dat mensen voorzichtig en onzeker waren over wat de toekomst voor ons allen in petto had… Maar daarna, toen eigenlijk de contouren van de RIVM-richtlijnen duidelijk werden, is het bij ons alleen maar heel erg druk geworden en gelukkig ook gebleven. Mensen mogen hun sport (voetbal, handbal, basketbal) niet beoefenen, vakanties waren lange tijd onzeker, en dan blijven velen maar in eigen land… Om daar te fietsen en te E-biken, gestimuleerd door de Overheid, die er zelfs op aandringt om niet per trein, bus of metro te reizen. Waarbij ook veel mensen ook meer fietsend en E-bikend aan woon-werkverkeer zijn gaan ‘doen’ “  

Hij wil geen percentages verkoopstijging noemen, omdat het onvoorspelbare coronajaar 2020 nog lang niet voorbij is. Want het kan zomaar gebeuren, dat toch straks weer meer mensen het wagen opnieuw naar het buitenland op vakantie te trekken. Om dan ruiterlijk te stellen: “Natuurlijk had ik liever gehad dat we überhaupt niet met het coronavirus en alle ellende geconfronteerd waren geworden, maar voor onze branche is het niet verkeerd geweest. Wij mogen zeker niet klagen, als je dit afzet tegenover heel veel bedrijfstakken die het al vele maanden verschrikkelijk zwaar hebben.” 

Sterke garantie en service 

Beaumont nadert het einde van zijn verhaal: “We proberen iedereen te voorzien: uiteenlopend van schooljeugd tot liefhebbers van toerfietsen, ook elektrische fietsen in alle segmenten, gewone e-bikes tot het sportieve segment racefietsen en mountainbikes. Dat betekent dat iedereen die van fietsen houdt bij ons zou moeten slagen. Zowel voor reparatie alsook voor aankoop. Heel belangrijk is natuurlijk de garantie en de aftersale-service. Want we kiezen, zoals eerder betoogd, wat fietsen en E-bikes betreft voor kwaliteitsproducten, waarvan we overtuigd zijn dat de kans op problemen zo klein mogelijk is. Je kunt zoiets natuurlijk nooit helemaal uitsluiten, maar de door ons gevoerde merken en producten, waar wij mee werken, daarbij is de kans op defecten heel erg klein. Treden die onverhoopt toch op, dan lossen we dat onmiddellijk op. Kijk, op een fiets en een frame krijg je levenslang garantie, alleen op motoren, accu’s en displays is dat ‘maar’ 2 jaar. De kwaliteit is echter zo goed, dat deze die termijn doorgaans ver overschrijden. Valt dat net buiten de garantieperiode, dan wordt er een coulance mouw aangepast.” 

Jef Abels Bikes, Rijksweg 113A, 6271 AD Gulpen – tel. 043-4504000; E-mail: info@jefabelsbikes.nl • Geopend op: dinsdag, woensdag en vrijdag van 08.30 – 18.00 uur, donderdags van 08.30 – 20.00 uur, en ’s zaterdags van 09.00 – 17.00 uur. Op zondag en maandag gesloten. 

- Advertentie -
Vorig artikelOefeningen brandweer in Vaals t/m 23 juni
Volgend artikel“Op het HBO is er geen aanwezigheidsplicht meer..” – Sidney Duke aan het woord

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in