Donderdag 4 augustus heeft de rechter uitspraak gedaan: gemeente Vaals mag geen wegen afsluiten voor motoren. Die uitspraak kwam naar aanleiding van een voorlopige voorziening die gemeente Gulpen-Wittem had aangevraagd bij de rechtbank.

Het college van Gulpen-Wittem heeft bezwaar gemaakt tegen een verkeersbesluit van gemeente Vaals. Die wil als proef tussen 1 augustus en 1 oktober 2022 in de weekenden een rijverbod voor motoren instellen en een verbod op motorvoertuigen op verschillende wegen in Vaals. Dat verkeersbesluit heeft grote gevolgen voor Gulpen-Wittem. Omdat die het besluit over het bezwaar niet af wil wachten, heeft het college van Gulpen-Wittem om een voorlopige voorziening gevraagd en is door de rechter in het gelijk gesteld.

- Advertentie -

Wethouder Piet Franssen: “We zijn blij met de uitspraak van de rechter. Wij hebben bezwaar gemaakt om de belangen van onze inwoners, onze ondernemers en bezoekers te verdedigen. En gelukkig heeft ook de rechter geconstateerd dat die belangen worden geschaad als een gemeente eenzijdig wegen gaat afsluiten. Terwijl we juist gezamenlijk voor de uitdaging staan om de overlast van toeristisch verkeer aan te pakken.”

Wethouder Franssen begrijpt de aanleiding voor gemeente Vaals om wegen af te sluiten. “We willen benadrukken dat Gulpen-Wittem net als Vaals ook de noodzaak van harde maatregelen inziet tegen de overlast van toeristisch verkeer. Maar niet hals over kop en niet eenzijdig. Als in simpelweg afsluiten van wegen de oplossing zou liggen, dan hadden we dat al lang gedaan. Maar tijdens de pilot vorig jaar is gebleken dat fysieke maatregelen op de ene plek ongewenste gevolgen hebben op een andere plek.”

Gemeente Gulpen-Wittem wil sámen met Vaals en Eijsden Margraten werken aan leefbaarheid en duurzame mobiliteit in een aantrekkelijke recreatieve en toeristische bestemming. Daarvoor is volgens burgemeester Nicole Ramaekers samenwerking en afstemming nodig: “Met elkaar en met onze inwoners en ondernemers.”

De oplossing is niet eenzijdig, maar hopen de gemeenten te vinden in een mix van maatregelen. Van sturen op gedragsverandering, verspreiden van bezoekersstromen (bijvoorbeeld met inzet van een ruimtemonitor), ombuigen van routes, meer kennis over de regels in stiltegebieden, aanpakken van specifieke plekken in verband met verkeersveiligheid of vanwege geluids- en snelheidsoverlast tot aan een lobby naar Den Haag om de geluidsnorm voor motoren aan te pakken. Burgemeester Ramaekers: “Daar hoort ook een verkenning bij om op bepaalde routes en wegen niet meer alle vormen van verkeer toe te staan. Maar dan gaat het nadrukkelijk om een regionale verkenning om te voorkomen dat er een waterbedeffect optreedt.”

Tot slot wil de burgemeester nogmaals benadrukken dat dit juridisch geschil een goede samenwerking in Lijn-50 verband niet in de weg stond of staat. “Je kunt best op onderdelen van mening verschillen en toch prima samenwerken. Sterker nog, als kleinere gemeenten zien wij een groot belang in samenwerking. Denk hierbij aan het delen van kennis en kunde ten aanzien van de bedrijfsvoering, grote opgaven waar wij voor staan zoals de omgevingswet, diverse aanbestedingen en het beschermen van onze Cittaslow waarden. Wat ons betreft blijft die waardevolle samenwerking en die geluiden horen we ook van het college van Vaals. Wij zijn blij dat ook de rechter het belang van gemeentelijke samenwerking en gezamenlijk optrekken in dit dossier onderschrijft.”

- Advertentie -
Vorig artikel“Remember September 1944″
Volgend artikelIn gesprek met college Gulpen-Wittem

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in