Het Hele Gezin Thuis vanwege Corona? CJG043 deelt Tips voor Ouders!

Met z’n allen thuis vanwege het Coronavirus. En dan geen twee weken, maar zeker twee maanden. Waar veel ouders aanvankelijk dachten ‘daar komen we al improviserend wel uit’, moet men nu toch op zoek naar een meer structurele nieuwe balans. En dat kan soms een behoorlijke uitdaging zijn. Als je alleenstaande ouder bent, veel kinderen hebt, klein behuisd bent of als je kind leer- en/of gedragsproblemen of gewoon ‘een pittig karakter’ heeft. Het CJG043 deelt tips voor álle ouders in tijden van Corona via www.cjg043.nl/corona. Bijvoorbeeld over thuiswerken met een peuter/ kleuter, over praten met je kind over Corona, over hoe je op een ontspannen manier thuisonderwijs kunt geven, waar je in de regio terecht kunt voor hulp of steun en meer/ In dit artikel een aantal tips op een rij!

Tip 1: Zorg voor Structuur
Zowel voor kinderen als ook voor jezelf is het goed om in deze onzekere en ongewone tijden houvast te kunnen ontlenen aan een bepaalde dagstructuur. Het geeft ritme, voorspelbaarheid en voorkomt lamlendigheid bij ouders en verveling bij kinderen! Kinderen zijn vanuit school al gewend aan een duidelijke daginvulling met blokken van activiteiten die elkaar opvolgen. Het is goed om deze lijn door te trekken in de thuissituatie. Heb je jonge kinderen? Maak de blokken niet te lang! Oudere kinderen kunnen langer geconcentreerd bezig zijn, maar ook dan is het goed om te zorgen voor voldoende afwisseling tussen leertaken (met en zonder scherm), creatieve taken, ontspanning, beweging en taakjes in huis.

Tip 2: Zet de Relatie met je Kind op 1!
Je hebt nog een hele poos voor de boeg, met z’n allen thuis. Dan is het wel zo fijn als er zo min mogelijk spanningen zijn. Zet de relatie met je kind daarom op de eerste plek. Heeft je kind echt geen zin in een bepaalde taak die je op het dagschema hebt ingepland? Kijk of je samen tot een alternatief kunt komen, waar jullie beide achter kunnen staan. Het is belangrijker dat jullie het samen fijn hebben, dan dat er met veel weerstand en strijd aan een bepaalde schoolopdracht gewerkt wordt. Flexibiliteit is het toverwoord. Is je kind nog lekker aan het buitenspelen terwijl het schema zegt dat er weer gerekend moet worden? Laat je kind nog even begaan; een half uurtje langer buiten spelen, doet niemand kwaad.

Tip 3: Leg de lat niet te hoog
In het verlengde van voorgaande tip: leg de lat niet te hoog voor jezelf. Het zijn zeer uitzonderlijke omstandigheden. Alles is anders dan normaal en je krijgt er ook nog eens een rolverdeling bij als ‘leerkracht-leerling’. Accepteer dat het – zeker in het begin – even zoeken zal zijn samen naar een nieuwe balans. En dat het de ene dag beter gaat dan de andere. Een geruststellende gedachte daarbij is dat kinderen ook veel leren van en in het dagelijks leven. Ook als je niet bewust bezig bent met onderwijs hebben kinderen vragen over van alles en nog wat, leggen ze nieuwe verbanden of doen ze nieuwe informatie op via (luister)boeken, films of TV-programma’s. Als je het leerproces van je kind breder bekijkt dan de werkbladen van school of de taakjes in Squla, ontstaan er ook tal van nieuwe mogelijkheden om op een leerzame én leu- ke manier bezig te zijn samen met je kind. Meer daarover in de volgende tip!

Tip 4: Wees Creatief
Je kunt bijvoorbeeld ook met taal bezig zijn door je kind voor te lezen of (ook leuk!) je kind jou te la- ten voorlezen, door je kind een brief te laten schrijven of te laten chatten met vriendjes. Ga samen bakken en reken uit wat de juiste hoeveelheden moeten zijn als je halve of dubbele porties maakt van het beschreven recept. Ga samen de tuin of het bos in en bekijk wat er allemaal leeft onder een steen of een stukje mos. Neem een vergrootglas of camera mee. Teken insecten of bloemen na. Oudere kinderen kun je laten opzoeken wat ze gezien hebben. Zo heb je al snel een praktijklesje biologie te pakken! Ook leuk; laat je kind elke week een thema kiezen waar het zich in wil verdiepen. Ga daar samen mee aan de slag en gebruik daar zoveel mogelijk middelen bij. Van internet tot boeken, tot misschien wel een bel- of skypeafspraak met die ene oom die er veel vanaf weet? Of misschien kan je kind een presentatie maken die het via Skype aan opa en oma kan laten zien?

Tip 5: Deel ervaringen
Alle ouders zitten momenteel in hetzelfde schuitje; iedereen is zoekende. Zoekende in z’n nieuwe rol als ‘leerkracht’ voor z’n kind. Zoekende in een goede balans tussen er zijn voor de kinderen, thuiswerken en het huishouden. Zoekende in hoe om te gaan met het feit dat je met z’n allen thuis zit en maar beperkte mogelijkheden hebt om buitenshuis te ontspannen of op te laden. Zoekende in hoe om te gaan met de onzekerheid die het Coronavirus met zich meebrengt en de langetermijngevolgen. Probeer elkaar dus te helpen door ervaringen te delen. Het kan helpen om de twijfels en zorgen die dit met zich mee brengt de delen met andere ouders. Enerzijds om je hart te luchten, maar zeker ook om tips uit te wisselen. Deel ook met elkaar wat je doet als het even niet zo lukt allemaal. Ook dat kan een ander helpen!

Tip 6: Zoek hulp als het niet lukt!
Merk je dat het heel lastig blijft gaan thuis met jou en je kind(eren)? Schaam je niet en trek aan de bel! Bijvoorbeeld bij de hulplijn #goedverbonden van Stichting Kinderleven Maastricht. Op werkdagen kunnen kinderen en ouders tussen 08.00 en 18.00 uur bellen met een gekwalificeerde professional via 085-864 01 64. Daarnaast kun je elke maandag- en dinsdagavond tussen 20.00 en 22.00 uur via de website van het CJG043 (www.cjg043.nl) gratis en anoniem chatten met onze opvoedondersteuner. Over alles wat te maken heeft met opvoeden, opgroeien en de ontwikkeling van hun kind in het algemeen, of ook nu in tijden van Corona. Meer weten? Check www.cjg043.nl/corona

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here